Yang Luchan a mozivásznon
A késői Qing-dinasztia idején egy Hebei-ből származó fiatalember, Yang Yuqian elhagyja faluját, hogy egy kungfu mestert keressen. Sok megpróbáltatáson és kalandon keresztül Henanban, a Chen család falujában köt ki. Ott megkéri Chen Zhengying taiji mesterét, hogy fogadja tanítványául, de elutasítják, mivel a Chen család művészetét nem tanítják kívülállóknak. Azonban végül Chen elfogadja Yangot tanítványául. Yang elsajátítja a művészetet, és Pekingbe viszi, ahol mindenkit legyőz, és saját iskolát nyit, ahol tanítja a művészetet.
Ismerősnek tűnik?
Ez azért van, mert ez a 1997-es sorozat, a „Master of Tai Chi” cselekménye, amely a sok kungfu film és sorozat közül, amelyeknek címében szerepel a „Tai Chi” szó, a legközelebb áll a valós taiji történetéhez. Természetesen a rendezők, Zhang Xinyan[1] és Yuen Woo-ping[2] művészi szabadságot vettek igénybe a történet kapcsán: a neveket megváltoztatták (Yang Yuqian Yang Luchan helyett, Chen Zhengying Chen Changxing helyett), Yang tanítványa lesz Chennek, miután megmenti őt egy mérgezéstől (nem pedig úgy, hogy cselédként dolgozik, mint a valódi Yang Luchan), Yang beleszeret Chen lányába, és így tovább.
A történelemtől való legérdekesebb eltérés az, hogy Yang, miközben magas szintű kungfut keres, először Pekingbe megy, ahol találkozik Dong Hanchenggel (egy vékonyan álcázott Dong Haichuan), és kéri, hogy fogadja el tanítványául. Azonban Dong éppen azzal van elfoglalva, hogy megpróbálja megölni a császárt (ami egybeesik egy valós elmélettel, miszerint Dong így lett eunuch)[3], ezért visszautasítja. Csak később találja meg Yang a Chen család faluját.
A harc Dong és Yang között kiemelkedő az egész sorozatban, mivel mind Dong, mind Yang (bizonyos mértékig) felismerhető technikákat és elveket használ saját stílusából. A végső harc egy részlete Dong és Yang között itt található.
A „Master of Tai Chi” ritka a taiji történetének celluloid verziói között, mivel a főszereplő valóban taijit gyakorol. Wu Jing, a Yang Yuqiant játszó színész a Chen 56 versenyrutin felgyorsított változatát adja elő a sorozatban.
Egy 2006-os interjúban Wu elárulta, hogy Chenjiagouba ment, hogy megtanulja a rutint Wang Xi’antól, és jó barátságot ápol Wang második fiával, Wang Zhanjunnal. Még a forgatás befejezése után is rendszeresen ellátogat Chenjiagouba, hogy taijit tanuljon, és pihenjen a színészi munkájával járó stressztől.
[1] Zhang Xinyan a „Shaolin Temple” (1984) rendezője volt, az a film indította el Jet Li-t a hírnév útján.
[2] Yuen Woo-ping a világ egyik legelismertebb és legsikeresebb harcművészeti koreográfusa, olyan filmeken dolgozott, mint a „Tigris és sárkány” és a „Mátrix” sorozat, többek között.
[3] Li Ziming, 1993-as „Dong Haichuan & Baguazhang” című könyvében azt az elméletet vetette fel, hogy Dong Pekingbe ment, és eunuch lett, hogy megölje a császárt. Ezt az elméletet a második és harmadik generációs bagua mesterekkel készített interjúk alapján dolgozta ki.

by Szalai Tamás

Tai Chi mélyebb megértése
Energiaáramlás, Lazaság és Belső Harmónia
A Tai Chi Chuan gyakorlása nem csupán fizikai mozgás, hanem egy olyan komplex művészet, amely a belső energia irányítását és az elme-test harmóniáját helyezi előtérbe. A Tai Chi gyakorlásának kulcsfontosságú elemei az energia tudatos irányítása, a test ellazítása és a belső harmónia megteremtése. Ebben a blogbejegyzésben áttekintjük, hogyan kapcsolódnak ezek az elvek a Tai Chi gyakorlásához, és hogyan valósíthatók meg a mindennapi gyakorlás során.
A Légzés és Energiaáramlás Fontossága
A Tai Chi egyik alapelve, hogy a légzés és az energiaáramlás (csí) természetes folyamatai alapvetőek a gyakorlat során. A belégzésnél a csí a hátunkhoz tapad, kilégzésnél pedig lesüllyed, ezáltal létrejön az energia körforgása. Ezt a természetes folyamatot tudatos figyelemmel és a test nyitásával lehet fokozni, amely növeli a gyakorlat hatékonyságát és segíti a belső energia mozgását.
A légzés és az energiaáramlás megfigyelésével egyre tudatosabban irányíthatjuk a testünkben zajló folyamatokat. A gyakorlat célja, hogy ezt az energiaáramlást hatékonyabbá tegyük, mint a hétköznapi mozgások során.
A Test Nyitása és Lazaságának Fontossága
A Tai Chi gyakorlásakor a test nyitása és lazítása elengedhetetlen. A test nyitásának célja, hogy több energia tudjon szabadon mozogni a testben, és ezáltal a mozdulatok is könnyedebbé váljanak. A gyakorlat során fontos, hogy a test különböző részei összhangban működjenek, például a váll, könyök, térd, csípő és csukló. Ez a belső harmónia biztosítja, hogy az energiaáramlás ne akadozzon, és a mozdulatok természetes áramlása folytatódjon.
A Qua, vagyis a csípőízületek nyitása szintén központi szerepet játszik a Tai Chi gyakorlásában. A megfelelően nyitott Qua lehetővé teszi az energia szabad áramlását a test alsó és felső része között, és megkönnyíti a test mozdulatainak folytonosságát.
A Szándék és Energia Közötti Kapcsolat
A Tai Chi művészetében a szándék (Yi) és az energia (Qi) szoros kapcsolatban állnak egymással. A szándék irányítja az energiát, és az energia követi a fizikai test mozgását. Ez az alapelv különösen fontos, amikor a mozdulatokat tudatosan szeretnénk irányítani. Az energia áramlásának követése lehetővé teszi, hogy a mozdulatok természetes módon, erőlködés nélkül történjenek.
A gyakorlat során a szándék határozza meg, hogy az energia hogyan áramlik, míg a test lazasága biztosítja, hogy az energia akadálytalanul áramolhasson. A szándék és a lazítás közötti egyensúly létrehozása kulcsfontosságú a belső harmónia elérésében.
A Forma és a Tradíciók Megőrzése
A Tai Chi gyakorlása során különösen fontos a tradicionális elemek megőrzése. A Yang család által gyakorolt forma még tartalmazza az összes eredeti elemet, mielőtt egyszerűsítették volna. A forma ezen korai változata mélyebb szintű tudatosságot és energiaáramlást biztosít, amely hatékonyabbá teszi a gyakorlást.
A Tai Chi tradicionális formái megőrizték azt a taoista mélységet, amely a nem cselekvés és az energia természetes áramlásának elvén alapul.
A Passzív Erő és a Gyakorlás Művészete
A Tai Chi gyakorlása során a passzív erő alkalmazása azt jelenti, hogy nem erőből valósítjuk meg a mozdulatokat, hanem hagyjuk, hogy a dolgok természetesen történjenek meg. Ez az alapelv lehetővé teszi, hogy a másik személy "lepattanjon" rólunk anélkül, hogy mi bármit is tennénk. A passzív erő használata a Tai Chi egyik legfontosabb univerzális alapelve, amely a mindennapi életben is alkalmazható.
Összefoglalva, a Tai Chi művészete mély belső munka, amely az energia tudatos irányítását, a test ellazítását és a belső harmónia megteremtését helyezi előtérbe. A tradicionális formák megőrzése és a passzív erő gyakorlása segítenek abban, hogy a mozdulatok természetesen, erőlködés nélkül valósuljanak meg.

by Szalai Tamás

A Taiji gyakorlásának három szintje:
Menny, az ember és föld
Az első lépés , hogy addig gyakorolj,
  • amíg a mozdulatok simák és természetesek nem lesznek (Shun).
a következő lépés,
  • a Jin erejének gyakorlása,
végül pedig
  • a készségek finomítása.
Kezdj a nagyobb, tágabb mozdulatokkal, majd később koncentrálj a finomabb részletekre.
Ha ebben a sorrendben edzel, akkor a Taiji alkalmazása hatékony lesz.
Ez az idézet Yang Chengfu “A Taiji ökölvívás alkalmazási módszerei (Taiji Quan Shiyong Fa)” című művéből származik.
Érdemes észrevenni, hogy van egy szimbolikus kapcsolat a Chi és Tai Chi alappillérei közt, hisz mindkettő az univerzum alapvető energiáinak, illetve az ember és a természet közötti harmóniának a megértésén alapul.
  1. Ég (Tiszta Yang energia): Az abszolút univerzum és a legmagasabb szintű tiszta energia, amely az univerzum rendjét és a mozgás kezdetét képviseli. Ez az a szint, ahol a mozgás és az energia áramlása kezdetét veszi, és ahol a Tai Chi gyakorlása során a mozdulatok elindulnak.
  1. Föld (Tiszta Yin energia): Az anyagi világ és a stabilitás, ahol az energia megnyugszik és formát ölt. A földi szint az, ahol a Tai Chi gyakorlása során a mozdulatok lehorgonyozódnak, ahol a stabilitás és az egyensúly megteremtése történik.
  1. Ember (a közvetítő): Az emberi test a gerincen keresztül összeköti az eget és a földet, közvetítőként szolgálva a Yin és Yang energiák között. Az emberi szint az, ahol a Tai Chi gyakorlása során a belső energiák egyensúlya létrejön, és ahol az ember harmóniába kerül az univerzummal.
A Chi-t sokféleképpen magyarázzák még a kínai kultúrában is. Az évezredek során nem csak jelentése, hanem írásjele is rengeteget változott. Egyes elméletek szerint az írásjel több részre osztható:
  1. Ég (Menny): Az abszolút univerzum, a tiszta Yang energia megtestesítője. Ez az a rész, amely az univerzum felsőbb, spirituális aspektusát jelképezi.
  1. Az égi energia földre való kiáramlása: A Yang energia manifesztációja a Föld felé. Ez a mozgás a mennyből a földre áramló energia megnyilvánulása.
A gerinc, a tengely: Az emberi test központi tengelye, amely összeköti az eget és a földet. Ez szimbolizálja a belső egyensúlyt és a kapcsolatot az univerzum és az emberi létezés között.
3. Az ember és annak lába, ami a földre ér: Az emberi létezés földi aspektusa, ami kapcsolatban áll a Föld energiájával, amely a tiszta Yin energiát képviseli.
Ez a szimbólum tehát szintén három fő részre osztható, melyek az égi, a földi és az emberi energiákat képviselik.
Tehát igen, a Chi szimbóluma és a Tai Chi 3 alapillére közvetlenül összefüggnek egymással, mivel mindkettő a Yin és Yang energiák közötti egyensúlyra és harmóniára épül. Ez a kapcsolat mélyíti a Tai Chi gyakorlásának értelmét és célját, valamint megvilágítja, hogy hogyan érdemes megközelíteni ezt a művészetet a belső és külső egyensúly megteremtése érdekében.
Az ilyen mélyreható elemzés mindig emlékeztet arra, hogy mennyire összetett és átgondolt a kínai filozófia, és hogy minden egyes szimbólum mögött milyen gazdag jelentés húzódik. Ez a fajta tudás mindig egy kicsit mélyebbre visz bennünket az univerzum és önmagunk megértésében.
Az Tai Chi gyakorlásának célja, hogy ezeknek az energiáknak az egyensúlyát és harmóniáját megteremtse a testben, az elmében és a szellemben, ami végső soron a Chi szimbólum általi teljes körű megértést és alkalmazást jelenti.

by Szalai Tamás

A TAICHI CHUAN MOZDULATAINAK (KI)NYÚJTOTTNAK ÉS NYITOTTNAK KELL LENNIÜK
Forrás: Taiji Tuishou Xiulian, Yu Zhijun
Manapság sok TaiChi gyakorló küzd azzal, hogy mozdulataik nem elég nyitottak; túlságosan "kompaktak". Amikor megnézzük a formgyakorlatukat, gyakran idejekorán az egyik testtartásból a másikba lépnek, mielőtt az előző testtartás elérte volna a kívánt célját. Ez a gyakorlásmód nem helyes.
Amikor TaiChi Chuan-t gyakorolsz, elengedhetetlen megérteni, hogy a 'Song' és a 'Jin' (feszesség) ellentétesek. Azonban még ha ellentétesek is, egymástól függenek. A gyakorlók többsége csak az ellentétükre összpontosít, ahelyett, hogy a függőségüket is venné figyelembe. Amikor egy mester tanítja tanítványait, vakon a 'Song'-ra koncentrálnak, még akkor is, ha a tanítvány még nem értette, vagy még nem (is) tapasztalta meg a valódi 'Song'-ot.

Ha csak a 'Song'-ot ismered, és nem érted a 'Jin'-t (feszességet) akkor nem fogod tudni felismerni a kettő közötti kapcsolatot.
Valójában a TaiChi gyakorlása közben mind a 'Song'-ot, mind a 'Jin'-t alkalmazni kell.
Ha nincs 'Jin,' akkor nincs 'Song.'
A 'Jin'-nek két módja van: kinyújtás és visszahúzás, mindkettő hozzájárulhat a 'Song' megéléséhez. Vegyük például a 'Dan Bian' (Ostor) mozdulatot: mindkét kar kinyúlik, az egyik kéz madár tartásban van, a másik kéz tenyere kinyújtott ujjakkal a fő irány felé mutat. Mindkét kar izmait teljes mértékben ki kell nyújtani. Ettől a kis belső módosítástól kapunk egy igen intenzív érzést. Amikor megváltoztatod a mozdulatot és hirtelen ellazítod az izmokat, akkor megtapasztalhatod a 'Song' ízét. Ha vakon végrehajtasz egy teljes mozgás sorozatot, kizárólag a 'Song'-ra koncentrálva, akkor egyáltalán nem fogod megérezni a 'Song' érzését. Ehelyett a mozgásod szűk lesz; sem a kezeid, sem a lábaid nem fogják érezni a Qing-Song (könnyedség és ellazultság) érzetét.
A TaiChi Chuan először a nyújtást és kinyúlást keresi; később lesz majd a cél a kompaktság.
Gyakorlásunk során mindig törekedjünk arra, hogy NE húzzuk vissza kezeinket és lábainkat mielőtt azok elérik céljaikat.
Ez a gyakorlás mód hibás.
A tai chi-ban a jin és a song kifejezések nagyon fontosak, és mindkettő a test és az elme helyes használatát jelenti a gyakorlás során.
Jin (勁)
A jin a belső erőt vagy energiát jelenti, amelyet a tai chi gyakorlók fejlesztenek ki és használnak. A jin különbözik a fizikai erőtől (li 力), mert ez az energia az ellazult testből és a megfelelő technikából származik, nem pedig az izmok nyers erejéből. A jin magában foglalja az energia összpontosítását és irányítását, valamint a test és az elme közötti összhangot. Példák a jin típusaira a tai chi-ban:
  • Peng jin (膨勁): Felfújó erő, amelyet a test egyenletes, kiterjedt állapotában használnak.
  • Lu jin (履勁): Elvezető erő, amelyet az ellenfél erejének elvezetésére és irányítására használnak.
  • Ji jin (擠勁): Nyomó erő, amelyet az ellenfél felé való nyomásra használnak.
  • An jin (按勁): Nyomó erő, amelyet lefelé nyomásra használnak.
Song (鬆)
A song a lazítás vagy ellazulás állapotát jelenti a tai chi gyakorlás során. A song nem csupán a fizikai ellazulást jelenti, hanem az elme és a test teljes lazaságát és nyugodtságát is magában foglalja. A song lehetővé teszi az energia szabad áramlását a testben, és segít a gyakorlónak a helyes mozdulatok végrehajtásában anélkül, hogy feszültséget vagy merevséget okozna. A song elérésének fontos elemei:
  • Ellazult izmok: Az izmokat ellazítva, nem feszítve, hogy ne akadályozzák az energia áramlását.
  • Nyugodt elme: Az elme nyugodt és tiszta, nem zavart a külső tényezőktől vagy a belső aggodalmaktól.
  • Természetes légzés: A légzés mély és természetes, összhangban a mozdulatokkal.
Jin és Song Kapcsolata
A jin használatához elengedhetetlen a Song állapot elérése. Az ellazult test és elme lehetővé teszi a belső energia (jin) összpontosítását és irányítását, ezáltal a tai chi mozdulatai hatékonyak és erőteljesek lesznek. A song állapot segít abban, hogy a jin ne blokkolódjon, hanem szabadon áramoljon a testben, így a gyakorló harmonikusan és erőteljesen tudja végrehajtani a mozdulatokat.

by Szalai Tamás

Tai Chi Chuan mint harcművészet
Huang Sheng-shyan avagy Huang Xingxian aki Cheng Man-ch'ing és Yang Chen-Fu tanítványa volt, többször bizonyította, hogy a Tai Chi Chuan harcművészetként is megállja helyét.
60 évesen a birkózás szabályai szerint küzdött meg a tőle sokkal fiatalabb, 20 kg-al nehezebb ázsiai birkózó bajnokkal Liao Kuang-Cheng-el.
„A Tai Chi nem egy olyan harcművészet, amelyet hencegésre és ellenséges szándékokra szántak. A Tai Chi gyakorlóknak meg kell érteniük a művészet elveit és filozófiáját. Senkinek sem szabad eltérnie ezektől az elvektől és filozófiától. A mozgásokat fejleszthetjük, módosíthatjuk, de az elvek örökkévalók.”
„Az külső formák eltérhetnek az embertől függően, de az elvek állandók és változatlanok. Ennek következtében nincs alapja a iskolák közötti megkülönböztetésre. Ehelyett egy családi szellemnek kellene érvényesülnie. Annak, hogy közösen megőrizzük ezeket a művészeteket, elsőbbséget kell élveznie a személyes érdekek felett. Ki kell alakulnia egy nyitott hozzáállásnak.”
Huang Sheng Shyan mester
☯️ 2024.04.27.
A Chang-interjú
Chang Yiu-Chun, Yang Shou-Hou tanítványával

Interjú a China Wushu Magazinnal – Beszélgetés Chang Yiu-Chunnal, Yang Shou-Hou tanítványával

View more

FEHÉR MAJOM
Ülő, fél térdre ereszkedő helyzetben a képmező alsó felében látható az állatfigura: egy fehér majom, amint oldalát vakarja. A majom a kínai zodiákus egyik legjellegzetesebb alakja, eszes, nyughatatlan, mindig új utakra kalandozó szellem.